SALAH KE KAHWIN LAMBAT?

Assalamualaikum,

Ini post pertama aku. Kenapa mesti tajuk ni? Hehehe. Mungkin sebab aku belum kahwin lagi dan ada masa untuk berblog :)

Yes, aku berumur 29 tahun dan belum berkahwin :). Mesti semua orang fikir "ish, dah tua tak kahwin lagi". Ini bukan pilihan aku tapi Allah yang dah aturkan. Alhamdulillah..
Ada sebab kenapa Allah dah aturkan untuk aku berkahwin lambat (positifkan hati) hakikatnya, AKU NAK KAHWINNNN. Hehe

Banyak hikmah yamg aku nampak bila aku kahwin lambat ni. Antaranya:


  1.  Boleh jaga mak ayah dan manja-manja dengan diorang :) Dalam family aku, aku dengan adik aku belum kahwin tapi adik aku lelaki dan kerja dekat JB. Tinggal la aku ngn mak ayah aku je bertiga kat rumah tu. Jadi aku la yang jaga mak ayah aku sekarang ni sbb aku belum kahwin dan still tinggal dengan diorang.
  2. Masih boleh travel dengan kawan-kawan tak terikat dengan komitment yang banyak. Tak perlu fikir nanti macam mana nak tinggalkan suami dengan anak. Boleh bebas pergi bercuti semestinya dengan izin mak ayah aku. Kena marah kang kalau tak mintak izin. Hehehe
  3. Masih ade peluang untuk perbaiki diri jadi yang terbaik untuk bakal suami aku nanti. Bertuahla siapa dapat aku nanti. Hahaha. Maklumla bila kau kahwin lambat ni mesti kau dah banyak lalui bermacam dugaan dalam perhubunngan dan sebab tu jugak boleh mematangkan diri kau (cara kau berfikir, buat pilihan). Allah nak tunggu kau betul-betul ready untuk pikul tanggungjawab. Marriage is about commitment ok! not love only. Haa tengok aku dah matang berfikir. Hahaha


Mana tau kan dengan kahwin lambat ni aku dapat yang terbaik diantara yang terbaik. Ameen... Insha Allah.

Jadi jangan risau kalau kahwin lambat. Tak salah pun kita kahwin lambat semuamya dah ditetapkan Allah. Kita kena tengok setiap yang belaku tu dari sudut yang positif, fikir yang positif Insha Allah yang datang pun nanti semua yang positif- positif.

Comments